share this

SiteLock
L'Héritage des Banoko , avec mes remerciements a Mr. Pierre Van Bost
Les chemins du congo
congo 1957-1966 Témoignage
L'état indépendant du congo a la recherche de la vérité historique
Kasaï , rencontre avec le roi
Tussen vonk en omroep , draadloze communicatie in België en Congo
Leodine of the belgian Congo
Les éxilés d'Isangi
Guide Congo (Le petit futé)
Congo Ya Kalakala, avec mes remerciements a Mr Paul Daelman

Auteursrechten en intellectuele eigendomsrechten.

Alle auteursrechten en intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de inhoud en de vormgeving van deze websites komen toe aan www.congo-1960-boten-navires.be en haar entiteiten of derden en worden uitdrukkelijk voorbehouden. Je hebt het recht om de informatie op deze website te raadplegen.
Voor persoonlijk gebruik of van informatie ( beeld, tekst, e.d.) is altijd voorafgaande toestemming vereist en moet bron vermeld zijn.
Uiteraard aanvaarden wij van alle ex-kolonialen, kinderen, kleinkinderen of familie nog altijd alle info over deze vroegere periode.

 

Hieronder enkele linken op onze nieuwe site

 

slipways is een helling waar schepen of boten naar en van het water kunnen worden verplaatst. Ze worden gebruikt voor het bouwen en repareren van schepen en boten. De zwaarste schepen die op de Congo in gebruik waren, konden in een drijvend dok worden opgenomen. Op twee overlangse "slipways" konden stoomschepen van een gemiddelde tonnenmaat en lichters met een maximale lengte van 65 m droog worden gezet. Het aantal zware slipways werd op vier gebracht. Vijf kleine slipways volstonden voor de eenheden der bijrivieren, die te Leopoldstad werden hersteld.. LEES VERDER..
De rederij Compagnie Gantoise de Navigation was in 1886 de eerste Belgische rederij actief werd tussen de Congostaat en Belgie. In 1910 vond een verschuiving plaats, Albert Thys hoofd van het koloniaal financieel imperium rond de Banque d'Outremer (later de Societe Generale), kon in overleg met nieuwe directeuren bij Elder Dempster een Belgische meerderheid van 60 procent verwerven. De Britten hielden 20 procent en enkele Duitse reders (waaronder opnieuw Woermann) controleerden samen de resterende twintig procent. De Duitser Walford werd agent. De Belgische rederij maakte met hen afspraken over de concurrentie, zo werd de eerste 60.000 ton lading uit Antwerpen naar Congo automatisch voor CBMC gereserveerd. De lijndienst Antwerpen-Matadi werd snel weer hervat. LEES VERDER

In het Ituriwoud kwamen wij op een plaats waar er pygmeeën woonden. Vermits ik als 8 ½ jarige bijna even groot was als de volwassenen pygmeeën moest ik uiteraard weer op de foto. De helm was ook veranderd van model omdat ik vermoede dat ik groter werd en vanaf die periode waren wij met 3 kinderen in huis, en gefotografeerd worden vond ik niet meer leuk. Alle foto’s werden genomen door Albert Van hee (1920-1976). ..... Vanuit Matadi hebben wij in 1950 een toeristische reis gemaakt door Angola, en bezochten er o.a. de ‘Calandula’ watervallen (toen gekend onder de naam Duca da Braganza). Mijn moeder was toen in blijde verwachting, heb ik later ervaren, van mijn zus Agnes. Na Matadi werd onze Pa verplaatst naar Cocquilhatstad waar wij slechts 1 ½ jaar verbleven. Van daaruit ging het dan naar Bujumbura; eerst per schip tot in Stanleystad en dan per auto verder met, jawel, nog altijd dezelfde Chevrolet. In het Ituriwoud kwamen wij op een plaats waar er pygmeeën woonden. Vermits ik als 8 ½ jarige bijna even groot was als de volwassenen pygmeeën moest ik uiteraard weer op de foto. De helm was ook veranderd van model omdat ik vermoede dat ik groter werd en vanaf die periode waren wij met 3 kinderen in huis, en gefotografeerd worden vond ik niet meer leuk. Alle foto’s werden genomen tussen (1920-1976).

... LEES VERDER