SiteLock
Livre du mois Le Petit futé Kinshasa 14,95 € Communiqué de presseGuide Kinshasa 2017 (petit futé)Neocity
Boek van de maand Zoon in Congo 15% korting + gratis verzending Zoon in Congo Lanoo Uitgeverij
   Webmasters Delcol Martine Eddy Van Zaelen De webmaster Delcol MartineEddy Van Zaelen
  Helpt U mee en stuur je ons uw boeken in ruil voor een publicatie op de site  Sponsor Site
Kasai Rencontre avec le roi des Lele Kasaï , rencontre avec le roi Prix exclusif Grâce a Congo-1960 Sans limite de temps 29.80 € frais de port inclus  -Editeur Husson
L'état indépendant du congo a la recherche de la vérité historiquecongo 1957-1966 TémoignageLes chemins du congoTussen vonk en omroep , draadloze communicatie in België en CongoLeodine of the belgian CongoLes éxilés d'IsangiGuide Congo (Le petit futé)Congo Ya Kalakala, avec mes remerciements a Mr Paul DaelmanCongo L'autre histoire, avec mes remerciements a Charles LéonardL'Héritage des Banoko , avec mes remerciements a Mr. Pierre Van BostL'année du Dragon avec mes remerciements a Mr Eddy Hoedt et Mr Peeters Baudoin

Tussen Schelde en de Congostroom

 

In 2010 tijdens het Weekend op de helling van Tolerant, kwam een heel bijzonder scheepsmodel boven water. Aanleiding was een tentoonstelling over de oude Chantier Naval de Rupelmonde (CNR), die zich bevond op precies dezelfde plaats waar nu de gemeenteloods staat waarin Tolerant haar boten bouwt en restaureert. De plek heet thans Centrum Nautisch Rupelmonde (CNR), wat scheelt in wegwijzers.

De echte Kisangani werd samen met nog twee zusterschepen gebouwd in Rupelmonde in de jaren na de  Tweede Wereldoorlog.

Het was een platbodem, speciaal ontworpen om te varen op de Congostroom. De schepen werden in onderdelen naar de kolonie verscheept en daar weer ineengezet. Ze waren 65,20 m lang, 10,50 m breed en hadden een diepgang van 1,20 m. Ze werden aangedreven met drie schroeven in Kortstraalbuizen, zo genoemd naar de Duitse ingenieur en ontwerper Kort.

De combinatie met een straalbuis voert de trekkracht van een scheepsmotor aanzienlijk op.

De productierechten voor deze tuyère Kort werden verworven door Paul Chardôme (1885-1974). Hij maakte in de periode tussen de twee wereldoorlogen de scheepswerf in Rupelmonde tot een internationaal gerenommeerd bedrijf. Het uitbouwen van de werf en het bouwen van de Congoschepen, lagen hem na aan het hart.