Congo 1960 en het maritiem leven

Tussen Schelde en de Congostroom

Tussen Schelde en de Congostroom

 

In 2010 tijdens het Weekend op de helling van Tolerant, kwam een heel bijzonder scheepsmodel boven water. Aanleiding was een tentoonstelling over de oude Chantier Naval de Rupelmonde (CNR), die zich bevond op precies dezelfde plaats waar nu de gemeenteloods staat waarin Tolerant haar boten bouwt en restaureert. De plek heet thans Centrum Nautisch Rupelmonde (CNR), wat scheelt in wegwijzers.

De echte Kisangani werd samen met nog twee zusterschepen gebouwd in Rupelmonde in de jaren na de  Tweede Wereldoorlog.

Het was een platbodem, speciaal ontworpen om te varen op de Congostroom. De schepen werden in onderdelen naar de kolonie verscheept en daar weer ineengezet. Ze waren 65,20 m lang, 10,50 m breed en hadden een diepgang van 1,20 m. Ze werden aangedreven met drie schroeven in Kortstraalbuizen, zo genoemd naar de Duitse ingenieur en ontwerper Kort.

De combinatie met een straalbuis voert de trekkracht van een scheepsmotor aanzienlijk op.

De productierechten voor deze tuyère Kort werden verworven door Paul Chardôme (1885-1974). Hij maakte in de periode tussen de twee wereldoorlogen de scheepswerf in Rupelmonde tot een internationaal gerenommeerd bedrijf. Het uitbouwen van de werf en het bouwen van de Congoschepen, lagen hem na aan het hart.

 

 

SiteLock
share this - partager le site - deel dit document

About Us | Contact | Privacy | Copyright | Agenda  
Ook op het internet gelden de auteursrechten. Werken die auteursrechtelijk beschermd zijn, zoals tekeningen, foto's, muziek, film en software, mag u niet verspreiden via het internet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Delcol Martine