share this

SiteLock
L'Héritage des Banoko , avec mes remerciements a Mr. Pierre Van Bost
Les chemins du congo
congo 1957-1966 Témoignage
L'état indépendant du congo a la recherche de la vérité historique
Kasaï , rencontre avec le roi
Tussen vonk en omroep , draadloze communicatie in België en Congo
Leodine of the belgian Congo
Les éxilés d'Isangi
Guide Congo (Le petit futé)
Congo Ya Kalakala, avec mes remerciements a Mr Paul Daelman

Tussen Schelde en de Congostroom

 

In 2010 tijdens het Weekend op de helling van Tolerant, kwam een heel bijzonder scheepsmodel boven water. Aanleiding was een tentoonstelling over de oude Chantier Naval de Rupelmonde (CNR), die zich bevond op precies dezelfde plaats waar nu de gemeenteloods staat waarin Tolerant haar boten bouwt en restaureert. De plek heet thans Centrum Nautisch Rupelmonde (CNR), wat scheelt in wegwijzers.

De echte Kisangani werd samen met nog twee zusterschepen gebouwd in Rupelmonde in de jaren na de  Tweede Wereldoorlog.

Het was een platbodem, speciaal ontworpen om te varen op de Congostroom. De schepen werden in onderdelen naar de kolonie verscheept en daar weer ineengezet. Ze waren 65,20 m lang, 10,50 m breed en hadden een diepgang van 1,20 m. Ze werden aangedreven met drie schroeven in Kortstraalbuizen, zo genoemd naar de Duitse ingenieur en ontwerper Kort.

De combinatie met een straalbuis voert de trekkracht van een scheepsmotor aanzienlijk op.

De productierechten voor deze tuyère Kort werden verworven door Paul Chardôme (1885-1974). Hij maakte in de periode tussen de twee wereldoorlogen de scheepswerf in Rupelmonde tot een internationaal gerenommeerd bedrijf. Het uitbouwen van de werf en het bouwen van de Congoschepen, lagen hem na aan het hart.