SiteLock
Livre du mois Le Petit futé Kinshasa 14,95 € Communiqué de presseGuide Kinshasa 2017 (petit futé)Neocity
Boek van de maand Zoon in Congo 15% korting + gratis verzending Zoon in Congo Lanoo Uitgeverij
   Webmasters Delcol Martine Eddy Van Zaelen De webmaster Delcol MartineEddy Van Zaelen
  Helpt U mee en stuur je ons uw boeken in ruil voor een publicatie op de site  Sponsor Site
Kasai Rencontre avec le roi des Lele Kasaï , rencontre avec le roi Prix exclusif Grâce a Congo-1960 Sans limite de temps 29.80 € frais de port inclus  -Editeur Husson
L'état indépendant du congo a la recherche de la vérité historiquecongo 1957-1966 TémoignageLes chemins du congoTussen vonk en omroep , draadloze communicatie in België en CongoLeodine of the belgian CongoLes éxilés d'IsangiGuide Congo (Le petit futé)Congo Ya Kalakala, avec mes remerciements a Mr Paul DaelmanCongo L'autre histoire, avec mes remerciements a Charles LéonardL'Héritage des Banoko , avec mes remerciements a Mr. Pierre Van BostL'année du Dragon avec mes remerciements a Mr Eddy Hoedt et Mr Peeters Baudoin

René Vervaet - Irene Troch

Wij hadden ook nog een plantage Kashika op 75 Km verder aan de baan naar Kindu.

In een vorig verhaal schreef ik over de groenten handel die wij hadden in Kahanda op ongeveer 25 Km van Bukavu op  1900 m boven de zee spiegel.

Wij hadden ook nog een plantage Kashika op 75 Km verder aan de baan naar Kindu. Regelmatig reden we daar heen om de werkzaamheden te regelen en de werkmannen te betalen. Met een zeer oude camion (studibaker ) en dat was een heel gedoe want die verbruikte heel veel benzine en er was geen  bevoorrading onder weg,dus er moest minstens 2 jerrycans vol brandstof mee om de rit uit te doen.

Ik had er genoeg van.

Op een keer deed zich de gelegenheid voor om een nieuwe Hanomac te kopen een turbo diesel. Toen we de volgende keer naar Kashika reden met de nieuwe Hanomac heb ik zeer veel moeite gehad om de boy chauffeur te overtuigen dat het niet nodig was om reserve brandstof mee te nemen,dat ging niet van zelfs ,want wie moest er opdraaien als we niet thuis geraakten ?? Hij natuurlijk.

Als u weet dat we eerst tot 2000 meter hoogte moesten en dan dalen tot 700 m  dan is het te begrijpen dat er veel brandstof nodig was, vooral de terug weg.

Met een korte beschrijving van de te volgen weg zal het wel duidelijk worden. Op ongeveer 45 Km kwamen wij de eerste bareel (slagboom) tegen dat was een lange dunne boomstam die dwars over de weg lag zoals een slagboom bij een overweg. Daar stond ook een uitgeholde boomstam die diende als een tamtam om het verkeer te regelen. Was het de voorloper van de G.S.M. ??

We moesten claxoneren om de wacht te verwittigen die de tamtam zou bedienen, en na enkele minuten kwam hij uit het kreupelhout gestapt en begon op die tamtam te trommelen. Het was de bedoeling de volgende wacht te verwittigen dat er een voertuig aan kwam. Het was in dat deel van de weg onmogelijk een ander voertuig te kruisen en terwijl kon het niet anders dan in 2de vitesse zo stijl was de weg naar beneden.

Na een paar Km stond men voor de tweede bareel daar was wel plaats om een ander opkomend voertuig te passeren. In vogelvlucht was dat niet zo ver.

Zo ging dat verder tot men zeven slagbomen voorbij was , dalen en scherpe bochten. Ik heb nooit de taal van die trommelaars begrepen , maar ik weet wel dat de eerste en de laatste maar een ( melodie ) moesten trommelen terwijl die andere 5 er telkens 1 in hun geheugen nodig hadden.

De eerste liet weten dat er een voertuig op komst was en wachtte toen tot er getrommel terug kwam om te zeggen laat maar komen of wacht er is een voertuig op komst. De ander moest trommelen om te laten weten aan de eerste wacht of laat maar komen, en ook aan de derde er komt iemand of wachten. Allemaal verschillende melodieën. Door die zeven wachten en hun getrommel was het veilig om door die steile weg te komen zonder ongelukken.

Toen we op Kashika aan kwamen grijnsde de boy chauffeur toen ik merkte dat er toch 2 jerrycans  diesel achter op de camion stonden die we zeker niet nodig hadden. Niet zo dom Hé. Later kon hij maar niet zwijgen over die auto met zo laag verbruik. Ik probeer ook enkele foto’s te plaatsen die op deze plantage genomen zijn ,samen met mijn vrouw en schoonbroer die als militair in kamina op bezoek was . Het was de bedoeling daar robusta koffie te planten, na dat de palmbomen die niet meer rendabel waren gerooid waren. De grote hut diende als bureel , op de betaaldag waren ze allemaal present. Na zoveel jaren toch nog een mooie herrinering.

 

Vervaet  René  - Troch  Irène

 

René Vervaet